دویدن

دویدن

برای رسیدن، باید بالا رفت... برای بالا رفتن، باید پرواز کرد...
و برای پرواز کردن، باید دَوید!

کرونا، طب اسلامی و یک ویروس جدید!

سه شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۹، ۰۳:۱۶ ق.ظ

باید مراقب بیماری واگیردار این روزهایمان باشیم! ویروس خیلی سریع و خاموش از آقای مهندس به آقای دکتر، از آقای دکتر به آقای طلبه و الباقی جامعه منتقل می ­شود. خودش را می­ رساند به مغز، می­ رود توی عصب اپتیک و کاری می­ کند که آدم­ها به کوررنگی مبتلا بشوند! افراد مبتلا فقط یک مشکل دارند. دور و برشان را سیاه و سفید می بینند. این، سرآغاز تمام مشکلات دنیای ماست.

 مثال می­ زنم. دو سال پیش، نشسته بودیم سر کلاس مهارت­ های بالینی و رزیدنت سال 3 داشت برایمان تدریس می­ کرد. صحبتش کشید به "طب علفی و چیزهایی که عوام الناس باور دارند"... از حجامت برایمان گفت که "یک باور خرافی است". قبلاً برای نوشتن یک پروپوزال تحقیقاتی در همین موضوع مقاله­ ها را زیر و رو کرده بودم. دستم را بردم بالا و گفتم: ببخشید استاد! اگر معادل انگلیسی حجامت (wet cupping) را در پاب مد (PubMed، یک پایگاه معتبر مقالات علمی پزشکی) جستجو کنید، با پژوه ش­های متعدد و نتایج جالبی مواجه  می­شوید که نشان می­دهد حجامت آن قدر که می­ گویید الکی نیست! رزیدنت گرامی برای کوتاه نیامدن از حرفش، کل پاب مد را برد زیر سؤال! آن­ جا بود که فهمیدم ویروس چقدر به ما نزدیک است.

حاج ­آقا در مطالعاتش، حدیثی پیدا می­ کند که گفته جوشانده­ ی فلان گیاه برای درمان بیماری X خوب است. فارغ از این که سند حدیث چقدر محکم است و توصیه ی امام معصوم به فرد بیمار مخصوص همان شخص بوده یا نه. حاج ­آقا خوشحال از کشفش، آن را به اسم طب اسلامی می ریزدداخل قوطی، می­ فروشد به ملّت.

تا این جای کار ما با یک ادعا طرفیم. ادعایی که باید سنجیده شود. کاری هم ندارد. مایه ­اش یک پروپوزال تحقیقاتی و پژوهشی دقیق است. آسپرین محصول همین فرآیند است. قدیمی ­ها دیده بودند پوست درخت بید خواص دارویی دارد. یک نفر این حرف­ ها را جدی گرفت. در طول زمان ترکیبات سالسیلات توسعه پیدا کرد و تبدیل شد به آسپرینی که این قدر مورد استفاده است.

کار حا ج ­آقا با تولید طب اسلامی تمام نمی ­شود. برای اثبات خودش، کل طب نوین را می­ برد زیر سؤال. خودش می­ شود شیعه­ ی علی (ع) و ما می­ شویم شیعه­ ی هاریسونی که باید آتش زده شود!

رنجی که این روزها می ­بریم از همین دیدهای محدودِ فاقد رنگ است. یکی حاضر نیست حتی دستش به ترکیبات داروی امام کاظم (ع) بخورد چه برسد به انجام پژوهش. دیگری هم با رفتارهای تند و دشمن ­ساز، کاری می­ کند که کسی رغبت نکند به حرف­ هایش گوش دهد. حرف­هایی که شاید، شاید بعضی­ هایش درست باشد.

مراقب چشم ­هایتان باشید! این روزها ویروس در کشورمان غوغا می ­کند!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۱۲
میرزا محمّد مُهاجِر

طب اسلامی

ویروس

کرونا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">